„Jeśli zależy nam na zdrowych i lśniących włosach, mocnych paznokciach oraz gładkiej skórze, w naszej diecie nie może zabraknąć cynku. Jest to kolejny składnik, który ma pozytywny wpływ na nasz organizm. Niestety, jest trudno przyswajalny, dlatego często borykamy się z jego niedoborem. Szczególnie wskazane jest jego stosowanie przy problemie suchości skóry. Sprzyja on też poprawie kondycji paznokci i jest bakteriobójczy, więc powinny go stosować osoby uczęszczające na basen czy siłownie – to dobra forma zabezpieczenie przez chorobami paznokci np. grzybicą.
Na co dzień cynk można przyjmować w produktach spożywczych takich jak fasola, zielony groszek, pestki dyni, migdały, ostrygi, małże, węgorz, zarodki pszenne, chleb pełnoziarnisty żytni. Najbogatsze źródła cynku to właśnie małże i ostrygi, które w naszym menu nie są codziennością. Te produkty jemy rzadko i w małych ilościach. A szkoda, bo zawarty w nich pierwiastek można spożywać bez przerwy, gdyż organizm go nie magazynuje. Jeśli zdecydujemy się na przyjmowanie suplementów, należy zwrócić uwagę na ich zawartość. Sam cynk, inaczej niż w przypadku skrzypu polnego, może nie wystarczyć. Szukajmy więc składników wspomagających jego przyswajanie, a poprawę przydatków skóry zauważymy znaczenie szybciej. Oczywiście należy stosować się do zaleceń dawkowania.
Największymi wrogami cynku są cukier, alkohol, a także otręby, które mają dużo błonnika. O suplementach powinny pomyśleć osoby będące na diecie, rygorystycznie przestrzegające zasad wegetarianizmu, wielbiciele słodyczy, sportowcy, którzy mają większe zapotrzebowanie na cynk oraz kobiety w ciąży.
Innym sposobem na odżywienie paznokci jest wcieranie w macierz maści cynkowej. Przez gęstą konsystencję jej nakładanie może być kłopotliwe, ale nie zniechęcajmy się i pamiętajmy, by rytuał powtarzać co wieczór. Efekty są tego warte. Do wcierania w paznokcie sprawdzi się też sok z cytryny. Świetnie wzmacnia płytkę, zapobiega rozdwajaniu i wybiela paznokcie. Wcierajmy codziennie przed snem przez ok. 20 minut, bez zmywania. Efekty powinny być widoczne po ok. 3-4 tygodniach.

Katarzyna Rytel
Specjalista Podolog II stopnia”